PDA

View Full Version : bersama FED 5B



sharksuke
14th September 2011, 11:28 AM
gambar2 dari kemera rangefinder FED 5B
sekarang baru main 2 roll
gambr mmg bnyak x jadi
over/underxpose tu biasaler kalu dh main manual:)

http://farm7.static.flickr.com/6123/6003341255_908b56478b.jpg

http://farm7.static.flickr.com/6131/6003337437_08a0e764c5.jpg

http://farm7.static.flickr.com/6128/6003325599_e7d866d194.jpg

http://farm7.static.flickr.com/6148/6003317045_14d229726a.jpg


krikitikan amat dialukan:)
pujian pun sama:p

ikhwanizam
14th September 2011, 12:18 PM
maaf, nak tanya ni...apa beza Rangefinder dgn dslr?

sharksuke
14th September 2011, 12:27 PM
cam susah jer nk jawab tu
Dslr of kos ler digital
Rangefinder ni mostly pakai film
ketegori2 kemera2 lama.

itu kot:)

pluto
14th September 2011, 12:40 PM
foto yg ditangkap tdk dpt diduga...upload lagi...yg cacat tu seni...

sharksuke
14th September 2011, 02:13 PM
foto yg ditangkap tdk dpt diduga...upload lagi...yg cacat tu seni...

akan diupdate semasa ke semasa..
"cacat itu seni"
cambest jer ayat kamu pluto

pluto
14th September 2011, 02:45 PM
bukan aku reka..aku ambik dri ayat lomografer lain la...

Pok Zek
14th September 2011, 05:01 PM
Saya pun teringin nak guna sbb ada nampak Yashca lama kat dalam lemri bapak. Tapi susah nak cari negative dan tempat nak cuci. Abg cuci kat mane?

sharksuke
15th September 2011, 09:04 AM
org kuantan:)
bro area mn
maybe sy leh tulun carikan
sbb ada gak member2 lain pkai filem
bnyak lg kdai still leh proses filem nie
cuma org jer x tau sbb skang suma dh digital

my979220
29th September 2011, 01:07 PM
maaf, nak tanya ni...apa beza Rangefinder dgn dslr?
kena clear dulu.
ada rangefinder dan digital rangefinder;
ada slr dan ada dslr.
rangefinder dan slr - menggunakan filem.
digital rangefinder dan dslr - menggunakan sensor.

beza utama antara rangefinder dan slr adalah pemidang (viewfinder).
pada rangefinder; pemidang dan lensa adalah terpisah, ada ralat paralaks antara pemidang dan lensa.
pada slr; kita melihat secara terus melalui lensa (95%,96% atau 100% coverage tu adalah cerita lain).

nak terang lebih-lebih tak pandai dah. Kalu salah tolong betulkan. Otai-otai tolong tambah.

sharksuke
13th October 2011, 09:21 AM
missing link:(

ikhwanizam
13th October 2011, 10:17 AM
kena clear dulu.
ada rangefinder dan digital rangefinder;
ada slr dan ada dslr.
rangefinder dan slr - menggunakan filem.
digital rangefinder dan dslr - menggunakan sensor.

beza utama antara rangefinder dan slr adalah pemidang (viewfinder).
pada rangefinder; pemidang dan lensa adalah terpisah, ada ralat paralaks antara pemidang dan lensa.
pada slr; kita melihat secara terus melalui lensa (95%,96% atau 100% coverage tu adalah cerita lain).

nak terang lebih-lebih tak pandai dah. Kalu salah tolong betulkan. Otai-otai tolong tambah.

owhhhh...cmtu rupanya...terima kasih daun keladi...:)

sharksuke
13th October 2011, 11:06 AM
http://imageshack.us/photo/my-images/543/45242500.jpg/http://img543.imageshack.us/img543/579/45242500.jpg

ini yang akan korang tgk pada viewfinder rangefinder

objek yg korang fokus akan jadi dua
untk daptakn focus terbaek korang kne pusing lense dan jadikan ia satu
baru boleh snap.

kalu focus korang macam gambar diatas
gambar kabur
x focus:)