Page 4 of 5 FirstFirst ... 2345 LastLast
Results 46 to 60 of 65

Thread: Pertandingan Burung Candik

  1. #46

    Join Date
    Dec 2009
    Location
    pj, sunway, bangsar, shah alam ,kb
    Posts
    4,955

    Re: Pertandingan Burung Candik

    nnti balik kg nih kita gi tumpat mey, ambik gambar ore wat budu plak klu de.. ko gano? baru laa ganas pic ore takdok tuh

  2. #47

    Join Date
    Jan 2010
    Location
    penang
    Posts
    686

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by azmizi View Post
    nnti balik kg nih kita gi tumpat mey, ambik gambar ore wat budu plak klu de.. ko gano? baru laa ganas pic ore takdok tuh
    hehehe....bke nak tunjuk kawe ado gambar G... cumo nak royak dikampung2 terpencil pun dio wat pertandingan... sapo mene buleh gi tanding Koto Baru..
    tapi kawe tak terlibat, tgk sajo jahs...

  3. #48

    Join Date
    Dec 2009
    Location
    pj, sunway, bangsar, shah alam ,kb
    Posts
    4,955

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by manik View Post
    hehehe....bke nak tunjuk kawe ado gambar G... cumo nak royak dikampung2 terpencil pun dio wat pertandingan... sapo mene buleh gi tanding Koto Baru..
    tapi kawe tak terlibat, tgk sajo jahs...
    hehehe abe manic jnge royat gitu ..ambo lamo tok balik kg padehal jemey ambik kt kg ambo tuh..ambe sendiri pon tak tau mano dia jupo tmpt tu abe manic

  4. #49

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Ladang Getah Ontahmano, Ontario...
    Posts
    5,816

    Re: Pertandingan Burung Candik

    merbah jambul - spesis yg dilindungi sebab dah hampir pupus. tak pasti kena ada lesen atau tidak tapi kalau kategori spesis hampir pupus, Perhilitan takkan bagi lesen. kalu kantoi memang makang tak abehh wehhh

  5. #50

    Join Date
    Jan 2010
    Location
    penang
    Posts
    686

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by azmizi View Post
    hehehe abe manic jnge royat gitu ..ambo lamo tok balik kg padehal jemey ambik kt kg ambo tuh..ambe sendiri pon tak tau mano dia jupo tmpt tu abe manic
    oooo...lagu tu..hehehe...

  6. #51

    Join Date
    Jan 2010
    Location
    penang
    Posts
    686

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by mangkor View Post
    merbah jambul - spesis yg dilindungi sebab dah hampir pupus. tak pasti kena ada lesen atau tidak tapi kalau kategori spesis hampir pupus, Perhilitan takkan bagi lesen. kalu kantoi memang makang tak abehh wehhh
    Peminat burung candik, sejenis haiwan yang dilindungi Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), dinasihatkan supaya mendapatkan lesen untuk memelihara unggas itu.

    Pengarah Perhilitan Kelantan, Fadzil Abdul Fatah berkata, mereka yang gagal berbuat demikian boleh didakwa dan didenda sehingga RM3,000 jika sabit kesalahan mengikut Akta 76 Akta Perhilitan 1972.

    Menurutnya, di bawah peraturan itu, setiap ekor burung dikenakan lesen RM10 setahun dan pemilik burung boleh menggunakan permit untuk 10 ekor burung

  7. #52

    Join Date
    Dec 2009
    Location
    pj, sunway, bangsar, shah alam ,kb
    Posts
    4,955

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by mangkor View Post
    merbah jambul - spesis yg dilindungi sebab dah hampir pupus. tak pasti kena ada lesen atau tidak tapi kalau kategori spesis hampir pupus, Perhilitan takkan bagi lesen. kalu kantoi memang makang tak abehh wehhh
    merbah jambul merah kena lesen bang mangkor..klu merbah biase tak..bukan semua species merbah (mmber pernah bayar tuk dapat 3 ekor merbah jambul merah)

  8. #53

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Ladang Getah Ontahmano, Ontario...
    Posts
    5,816

    Re: Pertandingan Burung Candik

    merbah biasa tu bersepah banyak. dedulu aku tahan pukat aja, tangkap beramai-ramai. semelih pastu goreng, sodapppp... kikiki

  9. #54

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Saujana Damansara
    Posts
    3,101

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by azmizi View Post
    nnti balik kg nih kita gi tumpat mey, ambik gambar ore wat budu plak klu de.. ko gano? baru laa ganas pic ore takdok tuh
    ok jugok tuh G...nanti kito plan molek la...tapi keno buat sungguh la...baru hasil dio kebabommmmmmmmmmmmmmmm...

    nok2 lagi kita ajok masta skali...

  10. #55

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Saujana Damansara
    Posts
    3,101

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by manik View Post
    hehehe....bke nak tunjuk kawe ado gambar G... cumo nak royak dikampung2 terpencil pun dio wat pertandingan... sapo mene buleh gi tanding Koto Baru..
    tapi kawe tak terlibat, tgk sajo jahs...
    tok saloh kalu terlibat pung dok...kalu tidok gak, tokkey benda tu bulih lepas ko tok guru...segenap ceruk kelantan ada tu...

  11. #56

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Saujana Damansara
    Posts
    3,101

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by mangkor View Post
    merbah jambul - spesis yg dilindungi sebab dah hampir pupus. tak pasti kena ada lesen atau tidak tapi kalau kategori spesis hampir pupus, Perhilitan takkan bagi lesen. kalu kantoi memang makang tak abehh wehhh
    saya rasa yang ni bulih ambik lesen kut abang mangkor...kalau tak, takkan dia orang berani buat kat tempat2 terbuka macam tu...

    nanti kalau saya ambik gambar sekali lagi, saya akan korek semua maklumat berkenaan...

  12. #57

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Saujana Damansara
    Posts
    3,101

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by manik View Post
    Peminat burung candik, sejenis haiwan yang dilindungi Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), dinasihatkan supaya mendapatkan lesen untuk memelihara unggas itu.

    Pengarah Perhilitan Kelantan, Fadzil Abdul Fatah berkata, mereka yang gagal berbuat demikian boleh didakwa dan didenda sehingga RM3,000 jika sabit kesalahan mengikut Akta 76 Akta Perhilitan 1972.

    Menurutnya, di bawah peraturan itu, setiap ekor burung dikenakan lesen RM10 setahun dan pemilik burung boleh menggunakan permit untuk 10 ekor burung
    terima kasih enche manik di atas maklumat yang berguna nih...

  13. #58

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Ladang Getah Ontahmano, Ontario...
    Posts
    5,816

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by JemeyPhoto View Post
    saya rasa yang ni bulih ambik lesen kut abang mangkor...kalau tak, takkan dia orang berani buat kat tempat2 terbuka macam tu...

    nanti kalau saya ambik gambar sekali lagi, saya akan korek semua maklumat berkenaan...
    rasanya gitu la. kalu takdok leseng, takkan la deme bulih wat tonomen pulak.. eheheh

  14. #59

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Saujana Damansara
    Posts
    3,101

    Re: Pertandingan Burung Candik

    Quote Originally Posted by mangkor View Post
    merbah biasa tu bersepah banyak. dedulu aku tahan pukat aja, tangkap beramai-ramai. semelih pastu goreng, sodapppp... kikiki
    betul tu avam...masa saya kecik2 dulu, selalu jugak la lastik burung tu. tapi itu lebih kurang 20 tahun lepas la. skarang saya tak pasti status nya macam mana..

  15. #60

    Join Date
    Mar 2010
    Location
    Saujana Damansara
    Posts
    3,101

    Re: Pertandingan Burung Candik

    kita sambung lagi...

    #16


    #17

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •