Results 1 to 2 of 2

Thread: Foto berskala

  1. #1

    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Kuala Trengganu, Terengganu, Malaysia, Malaysia
    Posts
    4

    Foto berskala

    salam..
    saya hendak bertanya.. bagaimana cara untuk mengambil gambar bangunan berskala??
    masih tak ada idea..

    ada orang cakap kena pasang scaffolding depan bangunan dan ambil satu persatu ikut aras dan unit scaffolding..

    ada tak dekat sini yang pernah buat gambar bangunan berskala ni..

  2. #2

    Join Date
    Jan 2011
    Posts
    2,102

    Re: Foto berskala

    foto berskala camne tu bro?

    kalau bangunan, sebagai contoh, luaran bangunan tu berpetak petak ataupun bergarisan, kita boleh ukur satu petak atau satu garis ke satu garis dan dapatkan skala dia dgn mencari nisbah ukuran tu dari ukuran sebenar kepada yang kita rakam.

    contoh gambar ni



    kita boleh ukur satu tingkat tu tinggi berapa sebenarnya dan ukur kat gambar ni dan boleh dapatkan nisbah skala tu.

    harap membantu. saya pun tak pernah buat tapi ikut logik akal camtu la saya rasa. sbb kalau buat drawing berskala pun, kena tau ukuran sebenar baru boleh lukis dalam skala kecil berpandukan ukuran sebenar.

    dan rasa tak perlu ukur penuh kalau contoh macam gambar kat atas tu. ukur satu tingkat, boleh darab je berapa tingkat ada.

    dan bila gambar kita tu dah tau skala dia, kita boleh je ukur yang lain2 tu berpandukan skala yang kita dah dapat tu.
    Last edited by fotokrapika; 15th March 2012 at 04:23 PM.

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •